Legilimens!

Néhány nappal ezelőtt érkezett a blogra egy komment, ami egy weblapcímet tartalmazott, amely weblap tulajdonképpen kereső, de egészen speciális eredményeket jelenít meg: a találatok elmetérkép-formában jelennek meg.

A vizuális tanulást még talán csak hírből sem ismerő (blog)olvasók most ugyancsak csodálkozhatnak, és nekik az elmetérkép fogalom kb. annyit jelenthet, mint a retrospektív katalóguskonverzió. Én magam sem vizuálisan tanultam, éppen ezért nagyon meglepődtem, amikor valamilyen (talán tömegkommunikáció) órán a mellettem ülő lány csoporttársam terjedelmes és színes ábrát kezdett el készíteni, s amikor kíváncsi kérdésemre válaszolva azt mondta: elmetérkép, akkor egészen elcsodálkoztam. S mivel, mint említettem, az agyam egyszerűen nincs a vizuális működésre beállítva – még egy embert rajzolni is csak úgy tudok, hogy a többség négyhengeres motornak nézi -, nem is nagyon tudok még most se belegondolni, hogy ez hogyan hat.

Ez az elmetérképesdi, avagy mindmapping a következőképpen működik.

kajarikbela.hu

 

Ez a térkép az egyszerűbbek közé tartozik, de éppen ezért átlátható és látványos. A központi fogalomhoz (egészség) kapcsolódnak a fő gondolati szálak (diéta, segítség, edzés, stressz, alvás), aztán pedig ezeket boncolgatják tovább. Aki kb. annyira tartja rajztehetségét, mint én, annak több számítógépes program is áll rendelkezésére, hogy előállítsa ezeket a térképeket.

És akkor most térjünk rá a kommentben érkezett weblapra.  Első megtekintéskor még nem tudtam, hogy kifejezetten érzékeny a kis- és nagybetűk alkalmazására, így a teljesen ártatlanul, kipróbálási szándékkal beírt “jürgen habermas”-omra szinte teljesen üres képernyőt kaptam. Aztán kiderült ám, hogy ha teljesen szabályosan írom be a keresőkérdést, akkor van ám itt ész! Nem is kevés, személyneveknél pl. (természetesen ismertségtől és a tudományra gyakorolt hatás nagyságától függően) szép nagy halmazokat kapunk: Habermashoz (német szociológus-filozófus, egyebek mellett a kommunikatív cselekvés elméletének megalkotója) 11+108 tulajdonnév/köznév és elvont fogalom társul. Ezek bármelyikével – a nyílra kattintva – új keresést végezhetünk, így feltárul előttünk az egész hálózat.

Ha aztán az ábra alatti színes fülekre tekintünk, ott még több információra lelünk: válogathatunk a webes megjelenések, videók, kapcsolódó publikációk, képek, hírek és wiki-oldalak meg egyéb kapcsolódó dokumentumok között. Érdemes kipróbálni, a kommentért meg megy a virtuális csoki! 🙂

One response to “Legilimens!

  1. rejtvényszerető 2011. december 10. szombat 20:14

    Egy darabig nem jártam erre, de most gyorsan végigolvastam mindent.
    Köszönöm a részletes ismertetést a többi olvasó nevében:) És a többi érdekes írást is!
    (És a virtuális csokit is:))

Vélemény, hozzászólás?

