Hová megy a pénz?

Mostanság nagyon rákaptam a hálózatkutatással foglalkozó könyvekre. Az egész dolog ott kezdődött, hogy – régi jó – gimis éveimben az iskolaújság szerkesztője voltam, és év végén az újságra felügyelő tanár egy könyvvel lepett meg, megköszönve hatékony együttműködésünket. Ez volt James Burke Tudásháló című műve. A szerző 1936 december végén született, és rengeteg dologgal foglalkozik, de összességében tudománytörténész és neves televíziós személyiség. Alapos, minden részletre kiterjedő kutatásai alapján több dokumentumfilm-sorozat is készült a BBC-n, az első a hetvenes évek végén, a másik kettő pedig a kilencvenes években (mind a háromnak Kapcsolatok volt a címe, csak a számozásban tértek el). James Burke abban nagyszerű – véleményem szerint -, hogy hihetetlen kreativitással találja meg látszólag egyáltalán nem kapcsolódó tudománytörténeti események között az összefüggéseket; hogy csak egy példát említsek, lendületes utazásai egyikében a reneszánsz vízikertektől egészen a karburátorig vezeti a szálat.

No de amiért ezt a kitérőt tettem: a könyv, amelyet ajándékba kaptam, az 1997-es Connections 3. alapján készült, még a fejezetcímek is egyeznek az egyes epizódok címeivel. Néhány hét alatt ez a könyv a legkedvencebb kedvencemmé nőtte ki magát, komolyan, még evés közben sem voltam képes letenni, faltam, faltam, aztán újra elkezdtem, és újra befejeztem, és…

 James Burke tévésorozatai inspirálták egyébként további könyveit is, a második tévésorozatból a Biliárdeffektus (ebből két kiadás összesen négy példánya található nálunk) született meg, míg az első sorozat Kapcsolatok (egy példány) címmel látott napvilágot nyomtatott formában. Ezen túlmenően, A nap, amely megváltoztatta a világot című könyvének anyaga is a képernyőkön jelent meg először.

Nálunk is megvan - 001 B 96 a jelzete -, de érdemes sietni, mert csak egy példányban! 🙂

Ezután már nem volt megállás. Miután jeles tudományhistorikusunk összes magyar nyelven megjelent könyvén végigrágtam magam, másfelé fordult az érdeklődésem, így találtam Barabási-Albert László Behálózva című munkájára (két kiadás, három példány), kicsivel később pedig Nicholas A. Christakis és James H. Fowler közös művére, melynek hosszú és zengzetes címe van. Új bekezdésbe írom, mert megérdemli:

Kapcsolatok hálójában – mire képesek a közösségi hálózatok, és hogyan alakítják sorsunkat?

Nálunk ezzel a borítóval található a polcon (301 C 20), a Google Képek tanúsága szerint azonban még vagy három másfajta is létezik, nekem jóval szimpatikusabb az, ahol a címlapot színes szövegbuborékok borítják, és a könyv tartalmára utaló, ún. izgalomkeltő kérdéseket olvashatunk bennük: Ragadós-e a boldogság? Lehetünk-e kövérek barátaink miatt? És így tovább. A két szerző számos példát hoz a hálózatok rendkívüli működésére, egyebek mellett a mindannyiunkra kellemetlen hatást gyakorló világgazdasági válságot és az azt elindító bankválságot, az abból kirobbanó pánikot is elemzik.

Könyvükben hivatkoznak egy weblapra, ahol amerikai dollárok mozgását lehet nyomon követni, egyszerű felhasználói adatfeltöltés révén – ugye, webkettes társadalomban élünk! -, nincs más dolga az embernek, mint beírni a nála lévő bankjegyek sorszámát. Nem gondoltam volna, de ennek magyar megfelelője is van, a Pénzkövető. Az elve ugyanaz, adatbázist építenek a bankjegy-sorszámokból, és figyelik azok újbóli felbukkanását. Szerintem tök jópofa ötlet, közgazdász hallgatók abszolút előnyben! 😀

A hálózatkutatás korai előfutára egyébként Karinthy Frigyes és az ő Láncszemek című novellája, amiről majd egy későbbi postban lesz szó, mert talán elég ennyit is végigolvasni egyszerre 🙂 Azt még talán megemlítem, hogy Barabási-Albert László könyvében találtam rá hivatkozást, de Lukácsy András Elmés játékok, játékos elmék című kitűnő munkája is ejt róla néhány szót, ott hallottam róla először.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

